چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ 23 October 2024
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۸۳۴۸۱
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با فراز درباره طرح تشکیل سازمان مهاجرت:

مهاجران به مشاغلی وارد می‌شوند که متعلق به جامعه ایرانی است | وزارت خارجه باید بر اساس میزان نیاز به نیروی کار ویزا صادر کند

مهاجران به مشاغلی وارد می‌شوند که متعلق به جامعه ایرانی است | وزارت خارجه باید بر اساس میزان نیاز به نیروی کار ویزا صادر کند
لایحه سازمان‌دهی اتباع خارجی یا تشکیل سازمان ملی مهاجرت؟ مجلس این روز‌ها مشغول بررسی چه مسائلی در حوزه مهاجران و اتباع خارجی است؟ در سال‌های اخیر چند طرح و لایحه در این حوزه وجود داشته که هیچ کدام هم به نتیجه نرسیده است. بررسی‌های خبرنگار فراز نشان می‌دهد که کمیسیون شورا‌های مجلس این روز‌ها طرح سامان‌دهی اتباع خارجی را با لایحه تشکیل سازمان مهاجرت ادغام کرده و مشغول بررسی و تنظیم آن است.

محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی در گفتگو با فراز ماجرای این طرح و اهداف محوری آن را توضیح می‌دهد.  در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

آقای جوکار، چگونه طرح مجلس و لایحه دولت در کمیسیون شورا‌ها ادغام شده است؟

در مجلس گذشته در کمیسیون شورا‌ها طرح سامان‌دهی اتباع خارجی را در دستور کار داشتیم. دولت سیزدهم لایحه‌ای تحت عنوان تشکیل «سازمان ملی مهاجرت» داد. طرح مجلس و لایحه دولت در یکدیگر ادغام شد و این را به صحن مجلس دادیم. در نهایت مصوبه نهایی کمیسیون را به صحن مجلس دادیم، اما نوبت بررسی به آن نرسید. این موضوع بار دیگر در برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق مطرح و تشکیل سازمان ملی مهاجرت تصویب و قانون‌مند شد. شورای راهبردی نیز برای تشکیل این سازمان در نظر گرفته شد که شامل همه دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگ باشند. در واقع امروز بخشی از لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت در برنامه هفتم آمده و مابقی در کمیسیون در حال بررسی است و با طرح سامان‌دهی اتباع خارجی ادغام شده. در مجلس دوازدهم بار دیگر طرح سامان‌دهی مجلس است که در دستور کار قرار گرفت. این طرح منافاتی با لایحه دولت ندارد و حتی اگر دولت لایحه خود را پس بگیرد این طرح سامان‌دهی اتباع خارجی همچنان در کمیسیون بررسی خواهد شد.

طرح ادغام شده چه اهداف و محور‌هایی دارد؟

 امروز مردم دچار مشکل هستند. مردم امروز هزینه‌هایی می‌دهند و اعتراضاتی دارند. ما باید تکلیف را روشن کنیم. چراکه مردم امنیت خاطر ندارند. این قابل قبول نیست که یک تبعه خارجی به ایران می‌آید و بدون اینکه مجوز داشته باشد به کار گرفته می‌شود. این تبعه‌ها برخی در مشاغلی به کار گرفته می‌شوند که برای مردم امنیت‌ساز نیستند یا در رسته‌های شغلی وارد می‌شوند که متعلق به جامعه ایرانی است. به طور مثال این افرادی که وارد می‌شوند باید یک کارفرما یا فرد ایران کفالت آنها را به عهده بگیرد و از مسائل اسکان تا بهداشت و درمان و مالیات در نظر گرفته شود. نکته دیگری که در این طرح وجود دارد این است که یک تبعه خارجی از وزارت خارجه ویزا می‌گیرد و در داخل کشور بدون اینکه وزارت کار در جریان باشد به کارگیری می‌شود. از سوی دیگر وزارت کشور متولی این فرد می‌شود. این دستگاه‌ها باید در جایی راهبری شوند و هماهنگی کامل صورت بگیرد. امروز حتی شرکت‌هایی در داخل کشور داریم که خدمات صدور کارت یا تمدید کارت را برای این افراد انجام می‌دهند. این‌ها باید در زیر چتر واحد قرار بگیرند و با هماهنگی عمل کنند. غیر از بحث تحصیلات یا نخبگان که وارد ایران می‌شوند، بخش عمده‌ای از اتباع برای کار به کشور می‌آیند. باید نیاز ما به نیروی کار خارجی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیاز ما را مشخص کند. وزارت امور خارجه باید بر اساس این نیاز ویزا دهد نه بیشتر. از سوی دیگر باید مسئله اسکان این اتباع نیز مدنظر قرار گیرد تا مردم در کنار خود ناگهان با پدیده‌هایی جدید روبه‌رو نشوند. بعضا خرده‌فرهنگ‌هایی دیده می‌شود که به فرهنگ جامعه ایران آسیب می‌رساند.

آقای جوکار امروز آمار دقیقی از تعداد اتباع خارجی وجود دارد؟

آمار‌های متفاوتی ارائه شده و ما به آمار‌های فعلی اعتماد نداریم. در این طرح سامانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که کل اتباع داخل کشور باید اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. اگر تبعه‌ای اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکند غیرمجاز است و مجوزی برای حضور ندارد و عزیزان انتظامی ما و وزارت کشور باید اینها را اخراج کنند. ما تقریبا معادل کسانی که در کشور مجوز دارند اتباع بدون مجوز داریم که اینها دارند مشکل ایجاد می‌کنند.  از سوی دیگر باید تمهیدات انتظامی به گونه‌ای عمل شود که اتباع اخراج‌شده دوباره بازنگردند. البته بحث دیوار مرز‌ها نیز در حال تکمیل‌شدن است و تکمیل چندفاز آن امسال در دستور کار است. البته ممکن است با همه این تمهیدات باز هم تبعه خارجی به کشور بیاید. این ما هستیم که باید روشی انتخاب کنیم که مشکلی برای کشور پیش نیاید و نیروی کار تامین شود. البته باید ظرفیت کشور در نظر گرفته شود. مالیات و عوارض نیز باید از اینها اخذ شود. امروز اتباع از یارانه‌ای که مردم ما استفاده می‌کنند برخوردار هستند. این موضوع قابل قبول نیست. بخشی از صندلی‌های آموزش و پرورش ما در اختیار اتباع خارجی است. طبق آمار دانش‌آموزان اتباع ۶۰۰ هزار نفر هستند. همه این مسائل در طرح پیش‌بینی شده و در حال تدوین است.
 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

اسرائیل بعد از عملیات وعده صادق ۱ ، چند موشک به پایگاه اصفهان زد

نطقِ پس از دستور؛ لایحه بودجه ۱۴۰۴، از ابهام در قیمت بنزین تا مقصران حادثه طبس

عامل لو رفتن اطلاعات محرمانه اسرائیل کیست؟!

ماجرای سواستفاده و مرگ نوزادان در ترکیه چیست؟

پایان زودهنگام پیروزی ساختگی رسایی؛ از شکست در انتخابات هیات رییسه تا انتخاباتی که فقط یک رقیب داشت!

مهاجران به مشاغلی وارد می‌شوند که متعلق به جامعه ایرانی است | وزارت خارجه باید بر اساس میزان نیاز به نیروی کار ویزا صادر کند

اگر به ترامپ باختی مسلمانان را مقصر ندان!

خبر جدید وزارت راه درباره تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن

عراقچی: جای یک رستوران مصری در تهران خالی است

طلا و سکه ارزان می‌شوند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حضور ظریف در دولت غیرقانونی است

حزب‌الله مسئولیت حمله به محل اقامتگاه نتانیاهو را پذیرفت

برخی کارفرمایان معادن، کارگران را بیمه «خیاطی» یا «آرایشگری» می‌کنند

ارایه مجوز واردات خودرو به این جانبازان

پیشنهاد سردبیر
زندگی